Proč máme omezenou maximální povolenou rychlost, zvláště v obcích?


Jedním z nejznámějších dopravních předpisů je bezesporu omezení maximální povolené rychlosti. To se liší jak podle typu silnice, tak i podle toho, zda se jedná o volnou krajinu či o obec. A právě v obcích je omezena nejvíce, kdy základ je 50 km/h, avšak některé sji snižují ještě více, často až na 30 km/h. To se samozřejmě řidičům leckdy příliš nelíbí, a tak není divu, že se ptají po důvodu.

 

Ten základní je samozřejmě jednoduchý: zvýšit bezpečnost na silnicích. Dopravních nehod stále přibývá, a často jsou způsobeny právě tím, že jeden z řidičů jede příliš rychle. Nelze se tedy divit, že je snaha o zpomalení provozu – a není divu. Čím pomaleji auto jede, tím více času má řidič zareagovat na nepředvídanou situaci, což může mnoha nehodám zabránit.

 

chodec přecházející ulici

 

Dalším faktorem je složitost krajiny, zvláště ve městech. Zde narazíme na spoustu křižovatek, ať už těch klasických či kruhových objezdů, před kterými je potřeba včas zpomalit, o semaforech ani nemluvě. A je potřeba, aby řidiči dokázali na danou situaci včas reagovat. To samozřejmě vyžaduje, abychom jeli pomaleji.

 

značka omezení rychlosti

 

Pak zde samozřejmě máme také fakt, že v obcích se na silnicích pohybuje mnohem více lidí, ať už je přechází, nebo po nich dokonce jdou, což je v některých vesnicích stále ještě obvyklé. Nelze pak čekat, že chodec stihne před rychle se blížícím vozidlem uhnout. Je tedy na řidiči, aby stihl včas zastavit, a to může jen tehdy, pokud jede dostatečně pomalu.

 

V neposlední řadě je tu pak také fakt, že čím pomaleji jedeme, tím jsou následky případné nehody menší, ať už na našem autě, ale především na našem těle. A to platí i pro chodce. Bylo zjištěno, že právě 50 km/h je tou hranicí, kdy má ještě člověk po nárazu poměrně slušnou šanci na přežití. Pokud jedete více, tato šance se dramaticky snižuje. Jedná se tedy bez nadsázky o snahu ochránit lidské životy.